Personal branding heeft de toekomst en het wordt steeds belangrijker om je persoonlijke titel te onderscheiden van de massa. Men wil veel meer doen met mensen en hun expertise dan met bedrijven en hun corporate image. In een snel evoluerende maatschappij hebben steeds meer mensen nood aan tips & tricks om zichzelf te onderscheiden van anderen. De arbeidsmarkt van vandaag verschilt dan ook grondig dan die van een generatie geleden. Je biedt anderen en jezelf de kans om als je eigen werkgever aan de slag te gaan. Voortaan zal je dus in de eerste plaats voor jezelf werken. Dit komt zowel je werkgever en de maatschappij ten goede. Je helpt jezelf dus niet enkel aan een job, maar anderen ook!
Als ‘marketeer’ is het je doel om een ‘markt’ voor de producten en diensten van je klant te creëren. Dat is de letterlijke en functionele betekenis van het woord marketing. Het gaat erom dat je de aandacht van je potentiële en bestaande klant op een zo effectief mogelijke manier weet te vangen en dit weet om te zetten naar een directe of indirecte koop. Dat geldt ook voor jezelf. Zowel in persoonlijke omgang als in professionele context. - Employer speaks
Op gebied van trends doen zich de laatste jaren een aantal opmerkelijke ontwikkelingen voor. Zo is het ontzettelijk belangrijk om heel wat content aan te bieden over je professionele carrière. Laat alles visueel zien. Ook bijvoorbeeld ervaringen die je hebt meegemaakt of de leukste taken die je ooit hebt moeten doen. Een andere opmerkelijke trend is bijvoorbeeld de opkomst van podcasts. Steeds meer mensen stellen zichzelf voor via een kwalitatieve podcast waarmee ze zich op een creatieve manier presenteren. De trends op gebied van loopbaanadvies blijven zich ontwikkelen. Blijf op de hoogte en maak van jezelf een succesvol merk!
De afgelopen jaren doen er zich heel wat innovatieve ontwikkelingen voor in de wereld van personal branding: Zo is er bijvoorbeeld een opkomst van mini documentaires om jezelf voor te stellen. Het is een van de sprekende voorbeelden hoe geliefd Youtube ondertussen is. Tegenwoordig werken ook heel wat mensen voor zichzelf ook een eigen 'huisstijl' uit die perfect en consistent weergeven hoe je jezelf wilt tonen aan de buitenwereld. Er zijn talloze creatieve mogelijkheden om van jezelf één groot succes te maken.
Persoonlijk ben ik veel met personal branding, omdat ik zie dat het voor mijn klanten en de lezers van mijn boeken niet alleen een middel is naar meer verkoop of omzet, maar ook een manier om te ontdekken wie je echt bent. Wanneer je naar jezelf gaat kijken als een (potentieel) personal brand, dan leidt dat ertoe dat je heel goed bij jezelf te rade moet gaan wat jouw echte onderscheidende verhaal is. - Ex-student speaking
Opleidingsverantwoordelijke
Personal branding is: jezelf op een authentieke manier verkopen, op basis van je functionele kwaliteiten, aangevuld door het onderscheidende verhaal wat je met je talenten, passies, dromen en persoonlijkheid te bieden hebt. En dat kan je slim doen, door op zoek te gaan naar jouw onderscheidende verhaal en dat optimaal te gebruiken. We merken dat bedrijven steeds kiezen voor iemand die heel bewust is van zijn/haar kwaliteiten en werkpunten.